ZABAWA W UWAŻNOŚCI Z ELEMENTAMI ĆWICZEŃ RELAKSOWO KONCENTRUJĄCYCH.
Jest to jeden lub dwa semestry spotkań trwających w zależności od wieku 20 do 45 minut, jeden raz w tygodniu.
OPIS
Zajęcia zaprojektowane są w oparciu o „Zabawa w uważność”, Susan Kaiser Greenland, „Uważność i spokój żabki”- Eline Snel. Jak również na najlepszych i przetestowanych metodach zwiększania szczęścia, odporności, życzliwość i połączenia, stworzonych przez Greater Good Science Center w UC Berkeley i HopeLab.
ZALETY, KTÓRE PŁYNĄ Z ĆWICZENIA UWAŻNOŚCI TO M.IN.:
• poprawa koncentracji,
• nauka cierpliwości i zaufania do samego siebie,
• pomoc w radzeniu sobie z gonitwą myśli, która np. utrudnia zasypianie,
• umiejętność uspokojenia się przed klasówką, czy prezentacją w grupie,
• zwiększenie wiary w siebie i poczucie, że mogę być taki, jaki jestem,
• pomoc przy takich problemach, jak stała konieczność poruszania się, albo natychmiastowego robienie tego, o czym się pomyślało,
• nauka bycia uprzejmym i miłym dla siebie i innych.
CO TO JEST UWAŻNOŚĆ?
Uważność jest byciem w pełni obecnym TU i TERAZ, z przyjaznym i otwartym nastawieniem do tego, co dzieje się w danej chwili. To nie myślenie o tym, co się dzieje w tej chwili, ile bycie w niej – bez osądzania, bez zaprzeczania, czy odrzucania, nie pozwalając też, by pochłonął nas zgiełk.
PO CO DZIECIOM UWAŻNOŚĆ?
Dzieci są z natury ciekawskie, mają duszę odkrywcy i wrodzoną potrzebę uczenia się. Są też naturalnie uważne. Ale – podobnie jak dorośli, często bywają zestresowane, niespokojne i rozkojarzone. Mają zbyt wiele obowiązków szkolnych, wyzwań społecznych, emocjonalnych i rodzinnych.
Poprzez ćwiczenia uważności i świadomego bycia dzieci uczą się zatrzymywać, żeby złapać oddech i poczuć, czego naprawdę teraz potrzebują. Działają mniej impulsywnie, zwracają uwagę na to, co czują w danej chwili, co się dzieje z ich ciałem, uczą się akceptować to i radzić sobie z trudnymi emocjami.
Trening „Uważności” włącza się w działania profilaktyczne w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży, które wymagają wspólnego działania, zgodnie z celem „Narodowego programu zdrowia na lata 2016–2020.
CZEMU WARTO:
Wprowadzanie mindfulness dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym wynika z doniesień o skuteczności treningu uważności w różnych obszarach zdrowia psychicznego takich, jak: stres, nadpobudliwość czy niewrażliwość społeczna, z którymi borykają się szkoły w wielu krajach Europy i w USA. Wprowadzanie uważności w szkołach ma charakter profilaktyczny, jak i terapeutyczny. Zakłada się, że jeżeli nauczy się dzieci i młodzież podstawowych zasad higieny psychicznej takich, jak: samoobserwacja, rozumienie przyczyny i skutku, sposobów oddziaływania na myślenie, emocje i zachowania, będzie możliwe wsparcie ich rozwoju osobistego i społecznego, co w konsekwencji przyczyni się do osiągnięcia dojrzałości psychicznej i społecznej, równocześnie prowadząc do spadku występowania zaburzeń psychicznych. Trening uważności, będąc jedną z wielu podejmowanych interwencji w obszarze zdrowia psychicznego, jest zgodny z wytycznymi międzynarodowych organizacji zajmujących się zdrowiem publicznym.
Celem treningu uważności jest również poprawa koncentracji uwagi uczniów w szkole i poza nią, co przełożyć się może na wyniki w nauce i rozwój osiągnięć edukacyjnych uczniów, a w konsekwencji na pracę i życie osobiste.
Praktykowanie uważności mentalnej może pomóc w aktywnym skupianiu uwagi, aktywnym doświadczaniu rzeczywistości, radzenia sobie z problemami, świadomym relaksowaniu i redukcji psychosomatycznych skutków stresu (Kochanowska, 2012). Celem stosowania praktyk uważności jest także nabycie umiejętności „wsłuchania się” w siebie, odczuwania ciała, swoich potrzeb, emocji, myśli i jednocześnie doświadczania w pełni bodźców z otoczenia bez ich krytycznej oceny. Trenowanie doświadczania siebie w troskliwy i akceptujący sposób (selfcompassion) wydaje się szczególnie ważne w świetle badań pokazujących, że osoby posiadające tę umiejętność lepiej sobie radzą z trudnymi wydarzeniami życiowymi (Allen, Leary, 2010)…”
Również polecamy artykuł pod tym linkiem: „Programy nauczania uważności dla dzieci i młodzieży – z perspektywy szkolnictwa polskiego”
PROWADZĄCY: Zbigniew Mielke ma wykształcenie pedagogiczne i ponad 29 letnie doświadczenia w praktykach uważności i medytacji, pracował w szkole i z dorosłymi oraz prowadził szkolenia dla firm. Posiada certyfikat Trenera Mindfulness w rozszerzonym zakresie prowadzenia zajęć z komunikacji i współczucia.